torsdag, juni 26, 2008

Riksting Norrköping

Jag befinner mig på tåget till Norrköping och 2008 års riksting. Vi är två ombud från Bollnäs, jag och Amanda Mickelsson, som är ordinarie ombud detta år.

Kd kämpar med låga opinionssiffror men jag tror det löser sig fram till valet 2010. Vi måste lösa frågan om samkönade äktenskap och Göran Hägglund har kommit med ett bra kompromissförslag i en intervju i SvD igår. Äktenskap registreras hos myndigheterna och sedan får paret göra som de vill: ritual i kyrkan eller ej. Därmed befrias kyrkan från vigselrätten. Det tycker jag är bra.

Den andra stora frågan är vårdnadsbidraget, som vi lagt en motion om i fullmäktige. Jag tycker inte att vi ska göra vårdnadsbidraget till den viktigaste honnörsfrågan för partiet, men vi kan gott ha det med som som en valfrihetsreform.

Inga kommentarer: