onsdag, juli 24, 2013

Mitt Liv - Del 1


Jag föddes som nummer fem i barnaskaran den 1 november 1946 i en banvaktsstuga i Gottne i Mo Församling, Västernorrlands län. Karol Wojtyla, född den 18 maj 1920 i den lilla byn Wadowice i Polen, prästvigdes samma dag som jag föddes. Han blev sedermera påve under namnet Johannes Paulus II.

Min farfars far hette Per Eriksson Bergsten och var arrendator i Höven. Han föddes den 5 juni 1849 i Västerstrinne by i Multrå socken och dog den 2 februari 1912 i Resele i Västernorrland. Han ligger begravd i Resele. Hustrun hette Brita Olivia Olofsdotter (Nord) och var född 1866 i Övrebodvill, Resele och dog 1920 i Höven, Resele.

Om Per Eriksson Bergsten skriver min far i sin minnesbok ”Vägen från Höven”:

”Min farfar måste man beundra, han var nog en kraftkarl, som med sina händer kunde skrapa ihop så mycken egendom, att han vid sin död 1912, då arrendator i Höven, troligen åt samma bolag, som han arbetat åt i Stugsjön, i stall o ladugård hade sex hästar, fyrtio klavbundna djur, åtta grisar, samt höns för gårdens behov. Vad jag har funderat över hur de kunde konsumera all denna mjölk och allt detta fläsk. Vad jag minns är att de knådade till stora så kallade smördrittlar, gick till handelsboden, fick en summa för smöret och kunde byta till sig behövliga varor. Det blev dessutom både ost och mese, jobbigt för kvinnan”.

Makarna välsignades med åtta barn, varav min farfar var nummer två skaran och hette Per Adolf "Petter" Bergsten. Han föddes den 3 november 1886 i Resele och döptes redan den 7 november.

En av bröderna till min farfar hette Alfred Bergsten. Han född 1893 och dog 1935, intagen som patient vid Umedalens sinnessjukhus i Umeå. En annan av bröderna hette Oskar Wilhelm och han dog 24 år gammal i Spanska sjukan.

Min far Erik Fridolf Bergsten (personen till höger på bilden) föddes den 2 januari 1911 i Tängsta by, Resele socken, son till Per Adolf Bergsten, och Beda Margareta, född Näslund, dotter till skräddaren Henrik Jakob Andersson Näslund. Min farmors mor, som var av bondesläkt, hade två bröder, den äldste ärvde hemmanet, den andre 4 000 kr, vilket räckte till att studera till präst. Han slutade som prost i Ådalsliden. Farmors mor fick skräddar Näslund i stället.

Inga kommentarer: