fredag, oktober 07, 2011

Äntligen Tranströmer!

Thomas Tranströmer finns i min bokhylla - härligt! Ofta har jag fått beställa böcker när nya Nobelpristagare signalerats. Men inte denna gång. Jag har länge läst Tranströmer med stor behållning. Här en dikt om våren:

APRIL OCH TYSTNAD



Våren ligger öde.
Det sammetsmörka diket
krälar vid min sida
utan spegelbilder.

Det enda som lyser
är gula blommor.

Jag bärs i min skugga
som en fiol
i sin svarta låda.

Det enda jag vill säga
glimmar utom räckhåll
som silvret
hos pantlånaren.

Visst är det skön poesi? Läs också Lars Gustafssons artikel i dagens Expressen som jag länkat till i rubriken. "Klarhet och rörlighet som blir till magi. Dikter som praktiskt taget alla människor kan förstå och som ändå har ett filosofiskt djup".Behöver jag tillägga att Lars Gustafsson också tillhör mina favoriter sedan mer än fyrtio år...

Inga kommentarer: