torsdag, september 22, 2011

Expressens kampanj mot Göran Hägglund

Expressen har på sistone drivit en kampanj mot Göran Hägglunds partiledarskap. Kampanjen känns omotiverad och jag frågar mig vad det bakomliggande syftet är? Som partiföreträdare har ja gfått både telefonsamtal och enkäter som handlar om detta. Jag har svarat att jag ser ingen annan kandidat till partiledarposten är Göran. Punkt.

Mitt parti ökar i TV4/Novus opinionsmätning men ligger fortsatt under fyraprocentspärren. Partiet får i mätningen stöd av 3,7 procent. En uppgång på 0,9 procentenheter sedan mätningen i augusti. I förhållande till tidigare resultat är ökningen markant och jag tror på en ökande trend framöver. Vi har haft det jobbigt ett tag med flera olyckliga utspel - som t ex Annelie Enochssons fördömande av att en imam deltog i gudstjänsten i samband med riksdagens högtidliga öppnande.

Centerns Annie Lööf har fått spaltmeter i tidningarna och suttit i alla tv-soffor den senaste tiden men det har inte gett avtryck hos väljarna. Partiet backar svagt och får 4,9 procent.

1 kommentar:

Andreas Holmberg sa...

Ja, hoppas att kristdemokraterna tar sej samman och går uppåt igen (och att Expressen slutar mobba ut såväl Göran som partiet). Men jag tror att ert parti likaväl som t.ex. Folkpartiet och Centern måste våga riskera att åka ut ur riksdagen (som MP faktiskt gjorde 1988) för att i längden kunna vinna väljarnas förtroende. Att bara verka fiska röster och optimera valresultat håller inte i längden, knappast ens för Moderaterna (som ju dock under Reinfeldt efter 40 år börjat göra skäl för sitt partinamn). Så: Vad Vilja Kristdemokraterna?