tisdag, november 23, 2010

Partistrateger och vanligt folk

Intressant ledare i DN. I dessa tider av eftervalsanalysers kranka blekhet måste man också fråga sig hur det kommer sig att kritiken nästan aldrig handlar om kommunikationsstrategernas insats. Hur smart var till exempel vårt utspel om ”verklighetens folk”? Hur många väljare drog det till partiet? Hur många skrämde det bort? Det fick stor effekt på kultur- och ledarsidor men berör det människor i allmänhet?

Och hur effektfull var devisen "Ett mänskligare Sverige" i ljuset av mediefokuserade plågade offer för sjukförsäkringsreformens avigsidor i valrörelsens slutskede?

1 kommentar:

Andreas Holmberg sa...

Och hur smart var Göran Hägglunds tillmötesgående reaktion på kraven att även folk som föder barn måste få kalla sej män (av påstådda rättviseskäl, ungefär som när människor inte accepterade ens en särskild benämning på förbundet mellan man och kvinna)???

Kan inte Kristdemokraternas ledare ta chansen ens när han får rena smashbollsupplägg, hur ska han då kunna vinna någon match? (Nu går smash-chansen till Sverigedemokraterna istället, är jag rädd).