söndag, mars 21, 2010

KD har utrymme för mer än en åsikt i taget

Nej, Kenneth Nilshem, jag talar inte med kluven tunga som du skriver i Ljusnan den 20 mars. KD är ett frihetligt parti där det finns utrymme för mer än en åsikt i taget. I vårt principprogram står t ex att Sveriges statsskick ska vara en konstitutionell monarki, men det hindrar inte att en av våra mer framträdande partimedlemmar, advokaten Peter Althin, är ordförande i republikanska klubben.

Till den konkreta politiska frågan: jag framförde tidigt till vårt oppositionsråd Ingemar Kalén att jag hade en motstridig uppfattning i frågan om villkoren för upphandling av Bollnäs sjukhus. Ingemar berättade då bl a att oppositionen lyckats pressa ned den rödgröna majoritetens ursprungliga krav på årsomsättning som var 1 miljard kronor!

Anna Hammarström, VD i Mitt Hjärta, blev chockad över kravet på årsomsättning, vilket direkt diskvalificerade hennes företag. ”Vi vill inte ha in några äventyrare”, försvarade sig Björn Brink (C) med i Ljusnan den 12 mars. Hur rimmar det med talet om kvalitet? Jag menar att Mitt Hjärta är tillräckligt kompetenta att driva hela vårt omtyckta sjukhus, även om företagets omsättning idag inte når 300 miljoner.

Jag undrar vad skillnaden är mellan ett vårdföretag som omsätter 200 miljoner och ett som omsätter 300 miljoner? Handlar det inte då om pengar snarare än kvalitet, Kenneth Nilshem? Nu funderar företagaren Uno Tidén på att bilda ett konsortium för att stödja Mitt Hjärta. Är ”AB Vård & Plåt” – för att citera Ljusnans ledare - mer kvalificerat att lämna anbud än ett renodlat Mitt Hjärta?

Holger Örtholm, med stor erfarenhet av upphandlingar, visade i sin insändare den 20 mars att omsättningsgränsen är uppseendeväckande och inte kan tolkas som ”något annat än ett medvetet försök att stoppa uppskattade verksamheter som Mitt Hjärta”. Det är sorgligt att vår gamla allianskollega centerpartiet lånat sig till denna upphandlingsfars. Men det man sår får man skörda.

Inga kommentarer: