lördag, september 19, 2009

Vem är jag, egentligen?


Stefan Jonäng (c) från Bollnäs skriver i en insändare i Ljusnan lördag 19 september:
"Anders Bergsten är en lokal kollega som tillhör tre olika nomineringsgrupper/partier samtidigt. I Rengsjö kallar han sig Rengsjö kyrkas väl, i stiftsvalet KR, som är kristdemokratiskt men inte hör till partiet och i Bollnäs kommunfullmäktige där framträder han som partirepresentant för Kristdemokraterna! Vad är han egentligen?"

Ja, vem är jag egentligen? Jag är först och främst far, farfar, morfar, Rengsjöbo, kyrkvärd, veniat och aktiv i kyrkorådet sedan snart 20 år. I mogen ålder blev jag medlem i Kristdemokraterna och sedan nominerad till kommunlistan. Jag önskade även gå vidare och försöka påverka kyrkan regionalt och nationellt och då öppnade sig möjligheten att ansluta sig till nomineringsgruppen Kristdemokrater i Svenska kyrkan.

Jag är och har alltid varit engagerad i samhällsdebatt, kultur och andliga ting. Jag älskar att besöka en helt vanlig söndagsgudstjänst i vår kyrka i Rengsjö, men jag tycker också om att måla, gå på hockey, såga ved och läsa böcker. Jag är alltså en helt vanlig människa, dock aktiv på många arenor, precis som Stefan Jonäng. Kyrkan ska dessutom ha en öppen famn mot alla besökare, även de som bara besöker en gudstjänst någon enstaka gång om året, och även dessa bör vara företrädda på valsedlarna. Det tror jag att även Stefan anser.

Inga kommentarer: