torsdag, juni 26, 2008

Våldsamma datorspel

Jag har under våren 2008 profilerat mig som motståndare till våldsamma datorspel. Jag har skrivit en stor debattartikel i Expressen, en artikel i Världen Idag, medverkat i P1 Morgon och debatterat med Orvar Säfström, intervjuats i lokalpressen och i DN.

Måste allt vara tillåtet? Min kritik gällande våldsamma datorspel med målgrupp ungdomar har mer vridits mot en generell kulturkritik.

Alla moraliska hållningar är inte lika acceptabla. Datorspelen är ett av många inslag i den våldskultur som breder ut sig. Allt ska vara tillåtet, från homoerotiska framställningar av Jesus i Uppsala domkyrka till sårande nidbilder av profeten Muhammed, i en sorts ängslig kulturliberal anda. Vi måste höja rösten mot den tilltagande värdenihilismen. Jag menar, att vi kan och bör säga ifrån.

Inga kommentarer: